Bycie małym człowiekiem to niezwykłe wyzwanie. Czasami, pomimo rodzinnego wsparcia dzieci potrzebują pomocy specjalisty. Warto umówić się na konsultację, jeśli:
- rozwój dziecka wzbudza niepokój rodzica, lub pojawiają się zachowania nietypowe dla wieku dziecka.
- dziecko rozwija się znacząco inaczej niż rówieśnicy, lub rozwija się nieharmonijnie (ma już orzeczenie, lub postawioną diagnozę ze wskazaniem terapii psychologicznej, lub wspomagania rozwoju).
- dziecko doświadcza często nieprzyjemnych emocji i pomimo wsparcia rodzica nie potrafi sobie z nimi poradzić – np. zachowuje się w sposób bardzo wycofany, nieśmiały, lub przeciwnie – przejawia zachowania silnie opozycyjne, agresywne, a złość jest dominującą emocją w codziennym działaniu.
- występuje znaczny niepokój, lęk, zahamowanie, które utrudnia dziecku i rodzinie komfortowe funkcjonowanie.
- codzienność obfituje w tzw. “napady szału” i “histerii”, które martwią rodzica.
- obserwuje się kłopoty w relacjach z rówieśnikami, nawiązywaniu kontaktów, lub bardzo częste konflikty między rodzeństwem.
- w życiu dziecka szykują się duże zmiany, lub już się pojawiły – rodzeństwo, pójście do przedszkola, szkoły, choroba, śmierć członka rodziny, lub innej bliskiej osoby.
- maluch doświadcza przedłużających się trudności w adaptacji do żłobka/przedszkola, a separacja z rodzicem przebiega w sposób bolesny i trudny.
- dziecko ma trudności ze snem, jedzeniem (np. ograniczony repertuar żywieniowy).
- występują problemy w odpieluchowaniu, a cały proces trwa już długo, lub dziecko starsze moczy się, zanieczyszcza, cierpi na zaparcia nawykowe, boi się toalety i potrzebom fizjologicznym towarzyszą nieprzyjemne uczucia.
- dziecko komunikuje rodzicowi dolegliwości bólowe (bóle głowy, brzucha itd.), które nie mają uzasadnienia medycznego.
- przedszkolak, czy uczeń ma trudności z koncentracją uwagi, pamięcią, myśleniem, nauką, lub inne trudności szkolne i edukacyjne.
Wymienione wyżej sytuacje są przykładowe i są jedynie fragmentem obszaru pracy psychologicznej z dzieckiem.
Trudności, których doświadcza dziecko nie występują w próżni i mają wpływ na funkcjonowanie rodzica i całego systemu rodzinnego. Rodzic jest stroną aktywną i istotną w procesie. Więcej informacji w zakładce Rodzic.
Informacje dotyczące wspierania rozwoju dziecka, polecane książki oraz pomoce dydaktyczne można znaleźć w zakładce Czytelnia.
