Rozwiązywanie problemów – lifehack

Życie każdego z nas, dorosłych i dzieci obfituje w sytuacje problemowe, kłopotliwe, które wymagają rozwiązania. Umiejętność rozwiązywania problemów jest czymś, co ma istotny, pozytywny wpływ na jakość życia, samoocenę, funkcjonowanie społeczne i emocjonalne. Zdolność ta nie jest jednak w żaden sposób wrodzona, lecz kształtuje się już od okresu wczesnego dzieciństwa. Poprzez modelowanie dziecko uczy się jej od swoich rodziców oraz innych znaczących dorosłych, a także innych osób. Dla wielu osób, bez względu na wiek pojawienie się problemu dowolnego typu powoduje pojawienie się negatywnych myśli, katastrofizacji, wyolbrzymiania oraz innych błędów poznawczych. Często takie osoby sięgają po strategie oparte na unikaniu, zamiast aktywnego poszukiwania rozwiązań. Myśl o konfrontacji z problemem wywołuje w nich lęk i taśmociąg kolejnych, nieprzyjemnych myśli. Wielu obecnych dorosłych w dzieciństwie nie miała szans na to, by nauczyć się rozwiązywać problemy (np. za sprawą nagminnego wyręczania przez rodziców). To bardzo ważne, by to, co przydarza się nam w życiu rozpatrywać w kategoriach sytuacji do rozwiązania, wyzwań, a nie przytłaczających problemów i sytuacji bez wyjścia. Potrzebna jest praktyka już od najmłodszych lat.

Cieszę się, że powstało narzędzie, które pomaga kształtować tę umiejętność u starszych dzieci oraz młodzieży w sposób ciekawy, oparty na interakcji. Obrotowe koło od Therapy Tools można wykorzystywać na wiele sposobów, sprawdzi się już dziećmi w wieku od około 8 lat. Pomaga wyposażyć dziecko w odpowiednie, praktyczne strategie do rozwiązywaniu wielu typowych problemów wieku wczesnoszkolnego i nastoletniego.

Istnieje szereg badań, z których wynika, że osoby, które cechuje wysoko rozwinięta umiejętność radzenia sobie z problemami mają lepszą samoocenę, a ponadto rzadziej dokonują prób samobójczych, samookaleczeń, lepiej radzą sobie w relacjach. W badanej grupie nastolatków z zachowaniami samobójczymi wykazano, że cechuje ich deficyt w zakresie zdolności do rozwiązywania problemów (Pollock i Williams, 1998, 2004; Grover i wsp. 2009; Labelle i in. 2013; Arie i in. 2008) oraz problem w tworzeniu odpowiedniej ilości rozwiązań i zauważaniu pozytywnych aspektów tych już stworzonych (Dixon i wsp. 1991, 1994; Rudd i wsp. 1994).

Oprócz obrotowej planszy w skład zestawu wchodzi dwustronna plansza edukacyjna. Zestaw świetnie się sprawdza w pracy indywidualnej (wielokrotnie testowane) oraz grupowej, np. w trakcie zajęć kształtujących kompetencje społeczno-emocjonalne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.