“Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” to wspaniała książka dla dzieci i rodziców doświadczających codziennych trudności i nadmiernego stresu w życiu. Dziecięca rzeczywistość, choć wydaje nam się pozornie sielankowa także obfituje w zdarzenia stresujące, wywołujące napięcie – zmiany, nadmiar bodźców, wymagania zewnętrzne, częsta presja czasu. Self- Reg daje odpowiedź na to, jak wesprzeć procesy samoregulacji i zredukować nadmierny stres poznając przyczynę, a nie tylko tłumiąc zachowanie.
Książka (podobnie, jak cała koncepcja Self-Reg Stuarta Shankera) pokazuje jak mądrze wesprzeć dziecko i siebie w trudnych sytuacjach – gdy emocje zaczynają przejmować kontrolę nad naszym działaniem uniemożliwiając racjonalne myślenie.
Książka jest pięknie wydana, ilustracje potrafią przykuć uwagę i zainteresować nawet młodsze dzieciaki (np. czteroletnie). Zawiera zawiera siedem historii o emocjach i trudnych sytuacjach z życia rodzinnego – np. marudzenie pod koniec dnia, konflikty na placach zabaw i w innych miejscach publicznych, trudności podczas rodzinnych imprez, czy występów. Każda historia posiada dodatkowo komentarz dla rodzica– uzupełniający wiedzę o działaniu mózgu w stresie, procesach samoregulacji i metodach ich wspomagania. Rodzice zaprezentowani w książce stosują komunikację bez przemocy: pełną szacunku, nastawioną na pomoc dziecku w doświadczanych trudnościach. Pokazują, jak można radzić sobie z trudnymi momentami w codziennym, rodzinnym życiu dbając o dobrostan emocjonalny swój oraz dziecka. Jak pisze autorka:
“Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy, że zwykłe dyscyplinowanie uczy dziecko samokontroli, ukrywania swoich emocji i tłumienia potrzeb”.
Naturalnie, samokontrola również jest w pewnym stopniu potrzebna. Samokontrola to umiejętność powstrzymania, wyhamowania impulsów, czy własnego zachowania w sytuacjach na przykład awaryjnych, odpowiada za nią kora przedczołowa (która rozwija się do około 25 roku życia!). Samokontrola to funkcja wykonawcza, która nie jest jeszcze w pełni dostępna małym dzieciom, maluchy potrzebują więc wsparcia rodzica w tym temacie zanim struktury ich mózgu dojrzeją do samodzielnego obsługiwania tego hamulca. Samoregulacja natomiast to umiejętność regulowania własnego pobudzenia i zachowania w oparciu m.in. rozpoznawanie własnych emocji, sygnałów z ciała i stresorów ze środowiska. Brzmi poważnie, ale książka prezentuje temat w naprawdę przystępny i obrazowy sposób.
Agnieszka Stążka-Gawrysiak (Dylematki.pl) stworzyła pomoc, którą można wykorzystać zarówno w domu, jak i gabinecie. Jest to wspaniałe narzędzie do psychoedukacji, rekomendowane dla dzieci od około czterech lat.
“Traktowanie niewłaściwego zachowania jako “niegrzecznego” sprawia, że karzemy dziecko. Traktowanie go jako zachowania wywołanego stresem oznacza, że dziecku pomagamy”.
Stuart Shanker
Więcej na temat metody Self-Reg można znaleźć w książce Stuarta Shankera “Self-Reg. Jak pomóc dziecku i sobie nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości”.
Autor: Agnieszka Stążka-Gawrysiak
Ilustracje: Anna Teodorczyk
Wydawnictwo: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Liczba stron: 128
Oprawa: twarda
Format: 17×24 cm (średni)
Rekomendacja wiekowa: od ok. 4 lat
Przeznaczenie: dla dzieci, rodziców i specjalistów